مسعود خورشیدی
مسعود خورشیدی
علمی،سیاسی،مذهبی

بدون شک عنوان بیشترین تاخیر و عقب ماندگی در بین فازهای پارس جنوبی برازنده فاز 17 و 18 این میدان مشترک گازی است به طوری که هم اکنون پیشرفت کل این طرح به حدود 80 درصد رسیده و با توجه به روند اجرا حتی تا سال آینده هم امکان تولید استاندارد و مستقل گاز در این فاز وجود ندارد.

مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس نیز به دلیل تاخیر‌های مکرر در بهره برداری از فازهای رو به اتمام پارس جنوبی اشاره و می گوید: کار در پروژه‌های بزرگ نفتی تا پیشرفت 90 درصدی به سرعت جلو می‌رود اما در 10 درصد باقیمانده به دلیل ورود به مرحله راه‌اندازی کار به سختی و با سرعت بسیار کم جلو می‌رود، چنانچه پیمانکاران در این مرحله حاضر هستند حتی خلع ید شوند و کار را ادامه ندهند چون 90 درصد پولشان را گرفته‌اند و برای گرفتن بقیه پول با توجه به دشواری کار انگیزه‌ای ندارند.

در همین زمینه ركن‌الدين جوادي، معاون وزیر نفت روز گذشته در تشریح مهمترین برنامه‌های توسعه پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید با بیان اینکه براي تحقق كامل توسعه تمامي فازهاي پارس جنوبي تا دو سال آینده باید حدود 25 ميليارد دلار سرمايه در این میدان مشترک گازی سرمایه‌گذاری شود، گفته است: به عبارت دیگر براي تحقق اهداف توسعه‌اي پارس جنوبی بايد ماهانه يك ميليارد دلار منابع مالی و اعتباری هزینه شود.

معاون وزیر نفت همچنین درباره درآمدهای حاصل از توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی، می گوید: اگر درآمد هر فاز از پارس جنوبي حدود 2.5 ميليارد دلار در سال باشد از مجموعه 12 فازهاي توسعه نيافته پارس جنوبی، سالانه 30 ميليارد دلار درآمد حاصل مي شود.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، افزوده: اگر درآمد 30 ميليارد دلار را بر هر روز تاخير در توسعه فازهای پارس جنوبی تقسيم شود، رقمي معادل 100 ميليون دلار حاصل مي شود و اين بدين معنا است كه اين شركت روزانه بايد 35 ميليون دلار هزينه و 100 ميليون دلار به درآمد كشور اضافه كند.

باید گفت بی نصیب ماندن کشورمان از درآمد روزانه 100 میلیون دلاری به واسطه عدم بهره برداری از فازهای پارس جنوبی احساس مسئولیت بیشتری را از سوی مسئولین می طلبد زیرا به گفته جوادی برای به ثمر رساندن پروژه‌هاي پارس جنوبي، فرصت آزمون و خطا دیگر وجود ندارد. حال باید مسئولین شرکت نفت ایران، توجه به زمان را در اولویت کاری خود قرار داده و بدانند درآمد 100ميليون دلاري روزانه از فازهاي پارس جنوبي رقم کمی نیست که بخواهیم با به تاخیر انداختن آن مانع ورود سرمایه به کشور شویم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 27 مهر 1392برچسب:, توسط مسعود خورشیدی